گردش در سایت


بایگانی مطالب خرداد ماه ۱۳۸۵

۳ خرداد ماه ۸۵

یک راه تعیین این که قالب سایت سازمانی، شرکتی و یا شخصیتان باید چه شکلی باشد آن است که به سایتهایی که فکر می‌کنید «حرفه‌ای» طراحی شده‌اند مراجعه کنید و از آنها الگو بگیرید. اما توصیه ما به شما این است که قالب سایتتان را بر اساس نیازتان انتخاب کنید. واقعیت قضیه آن است که وجود انبوهی از دکمه‌ها، فرمها و پیوندها در ستونهای کناری سایتهای اینترنتی در خیلی از موارد نه تنها کمکی که به بازدیدکننده نمی‌کند بلکه باعث سردرگمی او می‌شود. در نظر داشته باشید این شکل «حرفه‌ای» به نظر رسیدن تنها تابع یک «جو حرفه‌ای نمایی» و بیشتر شبیه به یک جور «مد» است که با ظهور سلیقه‌های جدید ظرف یکی دو سال تغییر می‌کند. برخی از سایتهایی که از این نوع امکانات استفاده می‌کنند و واقعاً کاربران آنها از این امکانات استفاده می‌کنند مخاطبانی در آن سطح دارند که می‌توانند از آن امکانات استفاده کنند. به عنوان نمونه مخاطبان آنها طراحان وب هستند لذا چون اکثر طراحان وب از سایتهای موسوم به «شبکه‌های دسته‌جمعی» استفاده می‌کنند نیاز است دکمه‌های ارسال محتوا به این شبکه‌ها را در دسترس داشته باشند اما آیا سایتهایی که جنبه علمی و تحقیقاتی با گرایشهای شدیداً غیرکامپیوتری دارند از این امکانات سودی عائدشان می‌شود؟ آیا راضی کردن درصد اندکی از کاربران در مقابل سردرگم کردن اکثریت آنها برای این نوع سایتها سودمند است؟

تقلید از «مد» و سعی در حرفه‌ای به نظر رسیدن باعث می‌شود طرح مورد نظر شما آنچه واقعاً به کارتان می‌آید نشود. شاید سایت مورد نظر شما اصلاً نیازی به ستونهای کناری نداشته باشد و یا شاید بیش از آنچه تصور می‌کنید به این امکانات نیاز داشته باشد. همیشه تلاش کنید تا به جای بازدیدکننده‌ای که برای او سایت را طراحی می‌کنید و با امکانات او، میزان حرفه‌ای بودن طراحی سایتتان را بسنجید. گاهی ساده‌ترین طرحها حرفه‌ای‌ترین آنها هستند. اشتباه نکنید! حتی تهیه همین «ساده‌ترین طرحها» می‌تواند سخت‌ترین کار یک طراح وب حرفه‌ای باشد و چون متناسب با محتوای شما تهیه می‌شود در نهایت طرحی غیر قابل تقلید و منحصر به فرد باشد.

جایگاههای اینترنتی شرکتهای تجاری می‌تواند کارکردی بیشتر از مرجعی برای یافتن نشانی یا شماره تماس آنها داشته باشد. طراحی درست و حساب شده یک جایگاه اینترنتی شرکتی می‌تواند یک بازاریاب فعال را در بازارهایی که شاید هرگز تصورش را نمی‌کردید در اختیار شما قرار دهد. اما یک جایگاه اینترنتی مناسب چه ویژگیهایی دارد؟

به کارگیری جذابیتهای بصری به همراه طراحی یک سیستم ناوبری (Navigation) آسان و کاربرپسند می‌تواند در جذب اولیه کاربر و هدایت او به مقصد درست مؤثر باشد. در طراحی محتوای سایت باید علاوه بر آن که تمامی واژه‌های تخصصی محدوده فعالیت شرکت را به کار می‌برید باید از زبانی غیرتخصصی و متناسب با مخاطب عمومی شرکتتان استفاده کنید و در موارد لازم اطلاعات تخصصی‌تر را در صفحات مناسب در اختیار علاقمندان متخصص‌تر قرار دهید. در ارائه محتوای تخصصی خساست به خرج ندهید چرا که هر چقدر هم زمینه فعالیت شما تخصصی باشد، شرکتهای رقیب می‌توانند با ارائه محتوای کامل‌تر خود را متخصص‌تر جلوه دهند.

پس از طراحی ظاهر و محتوا باید از سازگاری نوع طراحیتان با موتورهای جستجو مطمئن شوید. بهترین محتوا و بهترین طراحی زمانی که موتورهای جستجو نتوانند اطلاعات را از آن استخراج کنند برای کاربر عام که معمولاً از موتور جستجو به شما خواهد رسید تفاوتی با یک صفحه ثابت شامل پیام «در دست ساخت» نخواهد داشت. استفاده نابه‌جا از فناوریهایی همچون فلش و فایلهای PDF می‌تواند باعث شود حجم اندک و نامناسبی از محتوای احتمالاً غنی شما در موتورهای جستجو ثبت شود. امروزه علاوه بر تخصصهای برنامه‌نویسی و طراحی وب دسته دیگری از متخصصان وجود دارند که می‌توانند شما را در یافتن مکانی مناسب در رتبه‌بندی موتورهای جستجو یاری کنند. اصطلاحاً به این تخصص Search Engine Optimization یا به طور خلاصه SEO گفته می‌شود که سعی می‌کنیم در نوشته‌های بعدی به این مطلب نیز بپردازیم.

راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای یک سازمان اگر فقط به منظور رفع تکلیف نباشد می‌تواند باعث ایجاد یک کانال ارتباطی و کاری جدید برای سازمانها شود، به این معنا که مراجعین آن سازمان خواهند توانست بدون مراجعه به محل سازمان اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورند یا حداقل زمانی که در موارد غیرقابل اجتناب به محل سازمان مراجعه می‌کنند از آنجا که قبلاً راجع به روند کاری مرتبط با خود اطلاعات کافی کسب کرده‌اند معطلی کمتری خواهند داشت و هزینه کاری کمتری برای آن سازمان ایجاد خواهند کرد.

از جانب دیگر سایت اینترنتی می‌تواند یک رسانه ارزانقمیت و مؤثر برای سازمانها باشد. مؤثر از این جهت که مستقیماً افرادی را مخاطب قرار خواهد داد که به لحاظ درگیر بودن با روند کاری آن سازمان به کانالهای ارتباطی سازمان مراجعه می‌کنند. این قابلیت می‌تواند بدون نیاز به حمایت رسانه‌های برون سازمانی انعکاس دهنده موفقیتهای آن سازمان باشد یا در پررنگ‌تر نشان دادن آنها نقش ایفا کند. همچنین در مواردی که نیاز است در مورد ابهامات به وجود آمده اطلاع‌رسانی صورت گیرد می‌تواند سریع‌ترین راه رفع ابهامات به شمار آید و از سوء تفاهمات بعدی زودتر جلوگیری کند.

جایگاه اینترنتی قدرت و نفوذ سازمانها را از محدوده جغرافیایی خود فراتر می‌برد و به آنها امکان می‌دهد که با استفاده از فضای ایجاد شده با دید بازتری تصمیم بگیرند و تصمیمات و نوآوریهای خود را در محدوده‌ای فراتر از محدوده جغرافیایی و سازمانهای بالادستی خود مطرح سازند.

۱ خرداد ماه ۸۵

یک سازمان و یا یک سفارش دهنده عادی به دلایل گوناگون ممکن است بخواهد برایش «وب» طراحی شود. «وب» اصطلاح جهانشمول‌تری است که می‌تواند شامل سایتهای اینترنتی، اینترانتهای داخلی یا نرم‌افزارهای کاربردی محدود باشد. این که شما به عنوان سفارش دهنده باید «چه بخواهید» بیش از آن که بستگی به «سلیقه» شما داشته باشد باید به «انگیزه» شما مربوط باشد. واضح‌تر بگوییم: همه ما از انیمیشنهای متحرک و ایفکتهای جذاب و چشم‌نواز خوشمان می‌آید، اما جایی که کاربرانمان با خطوط تلفن عادی به اینترنت وصل می‌شود و لازم است اطلاعاتی را وارد سیستمهای مبتنی بر وب ما کنند یا از آن اطلاعاتی ضروری دریافت کنند، انتظار برای بارگذاری این انیمیشنها و جذابیتی که اگر نگوییم یک بار حداکثر چندبار کاربر را خواهد گرفت غیرضروری به نظر نمی‌رسد؟ نقطه مقابل این سناریو را در نظر بگیرید: جایی که کاربر ما برای لذت بردن از تبعات یک رخداد (یک نمایشگاه، یک مسابقه ورزشی یا …) به سایت ما رجوع می‌کند آیا ارائه انبوهی از اطلاعات در محیطی ساده و متنی نمی‌تواند در دلسرد کردن او نسبت به جذابیتهای احتمالی آن واقعه مؤثر باشد؟ پس به نظر می‌رسد باید اول مشخص کنیم چه می‌خواهیم: یک سایت به عنوان یک منبع اطلاعاتی یا یک سایت به عنوان یک اثر هنری و تبلیغاتی و یا ترکیبی از این دو با درصدهای متفاوت.

نکته بعدی که سفارش دهنده باید به آن توجه کند این است که چه چیزی را از چه کسی باید بخواهد. واقعیت آن است که بسیاری از «برنامه‌نویسان» سطح بالای وب «طراحان» خوبی نیستند و بسیاری از «طراحان» خوب وب در تهیه کدی که شما را به مقصود می‌رساند ناتوان یا ضعیفند. در مواجهه با شرکتهایی که این دست کارها را انجام می‌دهند هیچگاه به ادعا وقعی ننهید. از آنها نشانی سایتهایی را که طراحی کرده‌اند بخواهید و بخواهید که برایتان توضیح دهند در طراحی آنها چه کارهای جدید یا یکتایی انجام شده است. به این نکته هم توجه داشته باشید که شمای ظاهری بسیاری از سایتهای اینترنتی (مخصوصاً در ایران) کار شرکتهای طراح آنها نیست. از شرکت طرفتان بخواهید نشانه‌های بومی بودن یا اختصاصی بودن طرحهای قبلیشان را به شما نشان دهند. مثلاً اگر سایتی را برای تولیدکننده محصول خاصی طراحی کرده‌اند آیا در طراحی نمای کلی آن از محصولات آن شرکت ایده گرفته‌اند؟ در زمینه برنامه‌نویسی هم تحقیق کنید که کارهای ارائه شده چقدر بومی است یا چقدر خوب بومی شده است و توجه داشته باشید که بومی بودن کار از ریشه (حداقل در بازار ایران) در خیلی از موارد به جای آن که همچنان که ادعا می‌شود یک نقطه قوت باشد در واقع و با توجه به سطح توانایی شرکتهای طراح وب در ایران یک نقطه ضعف به حساب می‌آید!

تحقیق کنید و ببینید که سایتهای طراحی شده توسط شرکتهای طراح چقدر مستقل از شرکت اصلی عمل می‌کنند. اگر بخواهید پس از پایان کار اضافه کردن قابلیتها را به شرکت دیگری (با قابلیتهای مشابه شرکت اول) واگذار کنید امکانش وجود دارد یا نه. مستقل از جلوگیری از وابستگی به یک کانال خاص با توجه به وقایعی که ممکن است به فعالیت یک شرکت (حتی بزرگ) پایان دهد این مسأله در آینده پروژه وب شما و هزینه‌هایی که مجبور می‌شوید به صورت تکراری متحمل آنها شوید نقش دارد.

اگر محصول مورد نظر شما یک سایت اطلاعاتی است توصیه مهم ما به شما آن است که از طراح بخواهید آن را مستقل از طرح گرافیکی طراحی کند، یعنی طرح گرافیکی آن را در متن دخالت ندهد. این مسأله (که البته بعدها درباره آن بیشتر خواهیم گفت) در روند تکامل پروژه‌های تحت وب نقش کلیدی دارد.

۲۱ اردیبهشت ماه ۸۵

بد ندیدیم با توجه به فعالیت چند ماهه سایت و وبلاگ شرکت آمار بازدیدکنندگان را مورد بررسی قرار دهیم و نتایج را برای اطلاع علاقمندان در اختیار بازیدکنندگان قرار دهیم. این آمار که با استفاده از خدمات آمارگیری گوگل تهیه شده شامل دوره زمانی بین ۵ اسفندماه ۸۴ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۸۵ می‌شود. البته در این آمار، مراجعات صورت پذیرفته از آی اس پی مورد استفاده خود شرکت، حذف گردیده است.

آمار کلی

بازدیدها و تعداد مشاهده صفحات:

بازدیدها و تعداد مشاهده صفحات

بازدیدکنندگانی که دوباره به سایت سر زده‌اند در مقایسه با بازدیدکنندگان اول بار:

بازدیدکنندگانی که دوباره به سایت سر زده‌اند در مقایسه با بازدیدکنندگان اول بار:

بازدیدکنندگان از کجا آمده‌اند:

بازدیدکنندگان از کجا آمده‌اند

[ادامه…]

۱۹ اردیبهشت ماه ۸۵

Microsoft Windows Embeded
مایکروسافت اعلام نمود نسخه‌های آزمایشی ویرایش بعدی ویندوز مایکروسافت برای دستگاههای قابل حمل، در دسترس سازندگان سخت‌افزار، برنامه‌نویسان و شرکای این شرکت قرار گرفته است. نسخه جدید ویندوز سی‌ئی که همزمان با دهمین سالگرد ارائه این ویرایش از ویندوز عرضه می‌گردد توانایی پشتیبانی اجرای همزمان ۳۲ تا ۳۲۰۰۰ پردازه را در حافظه مجازی ۲ گیگابایتی خود داراست و برنامه‌نویسان قادر خواهند بود با استفاده از افزونه‌هایی که به ویژوال استودیو ۲۰۰۵ اضافه می‌گردند برای این ویرایش جدید ویندوز سی‌ئی برنامه‌سازی کنند. همزمان اینتل اعلام نمود که به همکاری با مایکروسافت برای افزایش کارایی و انعطاف‌پذیری دستگاههای مبتنی بر ویندوز سی‌ئی و پردازنده‌های سری XScale ادامه خواهد داد و نسل سوم این پردازنده‌ها را با اسم رمز Monahans همخوان با ویرایش جدید ویندوز سی‌ئی ارائه خواهد نمود.

منبع خبر